Több ponton is megtorpedózták a kormánypárti frakciók a kormány önkormányzati koncepcióját. Hiába, itt már a saját zsebükre megy a dolog.
Lehetne akár azt is mondani, hogy íme, mégsem olyan diktatórikus a rendszer, hiszen vannak ellenvélemények és azok érvényesülnek is. De két dologra azért felhívnám a figyelmet. Először is, a frakciók által leszavazott javaslatokat nem tették talonba, csak jegelték, és felelősöket neveztek ki azért, hogy meggyőzzék a képviselőket.
A másik, hogy csak azok az ügyek hoztak ellenállást, amelyek a funkcionáriusok egzisztenciáját, politikai jövőjét veszélyeztetik.
Hiszen, ha vita árán is, de átment az általános és középiskolák, valamint az egészségügyi ellátások államosítása. Ezek ugyanis eddig is komoly terhet róttak az önkormányzatokra, a kisebb települések már régebben megszabadultak tőlük azzal, hogy kistérségi kezelése adták azokat.
A képviselők viszont megvétózták azt, hogy csak nagyobb települések alkalmazhassák főállásban a polgármestert. Jelenleg ugyanis a képviselő-testület maga dönt erről, így akár egy 150 fős faluban is lehet főállású a polgárok mestere.Vagyis megmarad ez a lehetőség, ami akár parkolópályát vagy időszakos egzisztenciát nyújthat a magasabb politikából időlegesen vagy véglegesen kicsúszó politikusoknak.
Azt is elutasították, hogy egy külső szervezet, például a kormányhivatal ellenőrizhesse az önkormányzatok költségvetését. Jelenleg ugyanis a gazdálkodást, vagyis a végrehajtást ellenőrzi az államkincstár, a kormányhivatal pedig a meghozott rendeletek, határozatok jogszerűségét. Ennek a vétónak a lényege, ugye, hogy a képviselő-testületek ezentúl is saját elhatározásaik szerint állítsák össze az éves költségvetést, és ezzel megtartsák hatalmi pozíciójukat.
Úgy tűnik – egyelőre – megúszták a megyejogú városok is. A tervezet eltörölte volna ezt a címet, és a megyei területfejlesztési pénzeket elosztó megyei közgyűlésekben egyenlő súlyúk lett volna a kisebb településekkel.
Márpedig jelenleg egy megyejogú város polgármesterének komoly politikai súlya van, gondoljunk csak arra, mekkora harc folyt Pécs vagy Szeged polgármesteri címéért. És arra is, hogy egy megyejogú város polgármestere szabad bejárással rendelkezik a minisztériumokba, és adott a lobbi minden lehetősége.A változtatással ez megszűnt volna, és kevesebb olyan pozíció lenne, ahol egy politikus igazán fontos embernek érezheti magát.
Nem véletlen, hogy a vita hajnalig tartott, úgy tűnik, a kormány nem hajlandó beadni a derekát. Meglátjuk, ki lesz az erősebb, de mindebből márt az is borítékolható, hogy a többi sarkalatos törvény elfogadása sem lesz fáklyásmenet.